30 december 2014

Aanbod

Als uw kind niet juist waarneemt of motorisch nog uitdagingen heeft door nog aanwezige reflexen heeft het geen zin om het kind op leergebied nog meer te laten oefenen. Dit zal niet beklijven omdat de oorzaak niet weggenomen wordt. Het is dan symptoombestrijding.

Hier kan een kind faalangstig van worden: “Zie je wel, ik oefen heel hard, maar het lukt nog steeds niet!”

Om een zo goed mogelijk resultaat te behalen gaan we terug naar de basis. Hiervoor gebruik ik verschillende technieken.

Reflexintegratie

Daarnaast is het van het grootste belang dat primaire reflexen waar we allemaal mee geboren worden op de juiste manier en op de juiste tijd in het lichaam geintegreerd zijn. Als dit verlaat is gebeurd zorgt dit vrijwel altijd tot leer-, lees-, en gedragsuitdagingen. Ook de samenwerking tussen beide hersenhelften is belangrijk. Vaak komt het voorkeur dat een kind nog veel voorkeur heeft voor of de linker of de rechterhersenhelft. Ik probeer de sleutel tot de aanwezige uitdagingen te vinden waardoor het kind weer lekker in zijn vel komt te zitten en weer in staat is te leren. Door middel van oefeningen werken we daar aan.

Ik werk met Motorisch Neurologische Reflexintegratie (MNRI) volgens de methode van Svetlana Masgutova.

Lees hier meer

Visuele training

Ik doe  een visuele screening waarbij ik kijk naar de samenwerking van de ogen. Kijken is één ding, maar dat wil nog niet zeggen dat we ook echt waarnemen. Daar is meer voor nodig. Ons zien wordt heel simpel gezegd aangestuurd door de primaire visuele cortex, een gebied dat zich achter in de hersenen bevindt.

Dat wat we zien zendt via dat centrum signalen terug aan onze ogen waardoor we in staat zijn dat we waarnemen ook echt zien. Als er in dit proces iets mis gaat heeft dat direct gevolg voor het leren.

Lees hier meer