30 december 2014

Reflexintegratie | MNRI

reflexIntegratiePrimaire reflexen.

Herkent u dit?

– Het kind zit op één of beide benen.
– Tijdens het schrijven ligt het hoofd van het kind bijna op de tafel.
– Het hoofd wordt ondersteund met de niet schrijvende hand.
– Het handschrift buigt naar beneden of boven aan het einde van de zin.
– Tijdens het overschrijven worden herhaaldelijk fouten gemaakt.
– Het kind gebruikt de vinger of een liniaal tijdens het lezen of overschrijven.
– Het overschrijven van het bord of uit een boek gaat erg langzaam.
– Het kind heeft een verkrampte of onvolwassen pengreep.
– Het kind kind ‘hangt’ altijd in de stoel met het hoofd achterover en de benen uitgestrekt.
– Het niet kunnen stilzitten of niet kunnen stoppen met praten of geluiden maken.
– Schrikken van harde geluiden.
– Bij het fietsen draait het stuur bij omkijken mee.
– Het kind plast boven de leeftijd van 5 jaar nog regelmatig in bed of in de broek.
– Lezen gaat langzaam.
– Het kind is ‘onhandig’, gooit bijvoorbeeld vaak drinken om.
– Onzekerheid en/of verlegenheid.
– Gepest worden of zelf pesten.
– ‘Opeens‘ boos zijn.
– Bij toetsen vaak een black-out hebben.
– Wel snel kunnen lezen maar geen idee hebben wat er gelezen is.

Als u dit bij uw kind ziet, zou de oorzaak gelegen kunnen zijn in niet geïntegreerde primaire reflexen. Een reflex is een onbewuste reactie van het lichaam op een prikkel. Deze automatische (onbewuste) bewegingen helpen een baby bij een normale neurologische ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel. Deze ontwikkeling verloopt in een vaststaande volgorde: hoofd opheffen, rollen, tijgeren, kruipen, zitten, staan en dan lopen. Eerst ontwikkelen de grote spiergroepen zich (grove motoriek), daarna de kleinere (fijne motoriek). Reflexen zijn ook actief bij de ontwikkeling van houding, spiertonus en zintuigen zoals oren, en ogen.  Zo is een grijpreflex bijvoorbeeld eerst onbewust. Het handje van de baby zwaait ongecontroleerd heen en weer. Dan denkt de baby: “hè, maar zo kan ik iets pakken”. Het zal dan steeds gecontroleerder en bewuster proberen zijn/haar handje te sturen. Op deze manier ontwikkelen het zenuwstelsel en de hersenen zich.

Kinderen waarbij deze primaire reflexen nog aanwezig zijn, hebben vaak leerproblemen.

Praktijk Kanjerkids beschikt over de kennis om te testen op de aanwezigheid van primaire niet geintegreerde reflexen. Als dit het geval blijkt te zijn wordt er een op maat gemaakt trainingsprogramma voor uw kind samengesteld. Dit programma laat vrijwel zonder uitzondering al heel snel veranderingen in het gedrag en leervermogen van het kind zien.
Aanwezige reflexen verdwijnen niet vanzelf. Er moeten speciale oefeningen gedaan worden. Hoe beter en consequenter de oefeningen gedaan worden, des te groter het resultaat zal zijn!
 

Ook kinderen die te kampen hebben met:

  • agressief gedrag
  • dyslexie/dyscalculie
  • verlate ontwikkeling
  • hyperaktiviteit (adhd, add)
  • luiheid, weinig motivatie
  • angststoornissen zoals bijvoorbeeld faalangst
  • leerproblemen (automatiseren, spellingproblemen)
  • trauma’s
  • gevoelig zijn op geluid
  • moeite met plannen, organiseren
  • slechte concentratie
  • moeilijkheden met overschrijven van bord in schrift
  • slecht handschrift
  • moeilijkheden met leren fietsen, of ballen vangen,

kunnen gebaat zijn bij deze methode.

Voorbeeld

Bij het nog aanwezig zijn van de Asymmetrische Tonische Nek Reflex kan het kind moeite hebben met lezen, rekenen en schrijven:

Door de aanwezigheid van deze reflex strekt het kind automatisch de arm en opent het de hand als er naar het boek dat op tafel ligt gekeken wordt. Met geopende hand en gestrekte arm schrijven is erg lastig! Dit kenmerkt zich in geen zin hebben in schrijven door een verkrampte hand en een onleesbaar handschrift.

Deze reflex zorgt er ook voor, dat het passeren van de ‘middellijn’ van het lichaam moeizaam is. Dat is wel wat bij lezen gebeurt: de ogen gaan van links naar rechts. Kinderen met deze reflexrestant bewegen vaak hun hoofd mee bij het lezen.

-Dan heeft deze reflex ook nog gevolgen voor het rekenen. Heel vaak hebben kinderen waarbij deze reflexrestant nog aanwezig is, een slechte oog samenwerking. Omdat de linker en de rechterhelft van het brein nog niet goed samenwerken, heeft dit ook gevolgen voor de samenwerking tussen onze linker en rechter lichaamshelft. En laten we nu ook een linker en een rechteroog hebben.
Als de ogen niet goed samenwerken, is de kans op een verstoord
ruimtelijk zicht groot. Als een kind de ruimte om hem/haar heen anders ervaart dan de werkelijkheid, ontstaat er een ook een verstoord ruimtelijk INzicht. Dit is een van de belangrijkste voorwaarden om te leren rekenen.
Links, rechts, voor, achter etc. zien er anders uit. Dan is het leren van begrippen als eerste, laatste, voorste, achterste, linkse, rechtse, boven, onder etc. ook lastig. Rekenen bestaat alleen maar uit dit soort begrippen en volgordes.
Het is dus heel belangrijk om te weten hoe de oog samenwerking en het ruimtelijk zicht en INzicht is bij kinderen met rekenproblemen. De aanwezigheid van deze reflexrestant kan voor deze belemmeringen zorgen.

Dit zijn nog maar de gevolgen van 1 bepaalde niet goed geïntegreerde reflex. Moet je nagaan wat het betekent voor het kind als er nog meer reflexen aanwezig zijn…

Het doel van werken met de masgutovamethode is het helpen ontwikkelen en integreren van deze reflexen zodat het brein zich kan ontwikkelen op een stevig fundament.  Dit leidt tot gelukkigere, kalmere kinderen, met minder stress en een betere emotionele ontwikkeling die beter in hun vel zitten en tot betere leerprestaties komen. Het functioneren zal verbeteren of zelfs helemaal herstellen.

Het integreren van reflexen brengt het kind dichter bij zijn eigen potentieel.

www.masgutovamethode.nl

Certificering